Gott nytt år önskar Korna och jag.

Det är bra att jobba hos Bonden! Man måste hålla sig nykter och sköta sin syssla, man slipper huvudvärk....
 
Bonden har lagt ned traktorn i gödselstacken. Gudars skymning, jag vet inte hur den mannen bär sig åt, men han gör allt sånt som man tror att ingen kan göra. Är bara ledsen för att jag inte har kamera på min antika mobil annars hade jag lagt ut för hela världen hur det ser ut bakom ladugården. Hela traktorns framdel ligger nedgrävd i dynga. Var fyrhjulsdriften är, vet jag inte....

Idag var det trögt att sköta jobbet. Jag gick omkring med någonting i handen hela tiden, för att jag skulle tro att jag gjorde något. Typ- gödselraka, hink, serviett, hö..... Jag började inte mjölka kossorna förrän 08.30.

Gåva- en svartvit fjällko med säckigt juver, har en mastodontjuverinflammation. På finare språk kallas det Mastit. Den som har ammat och haft mjölkstockning känner igen sig nu! Fast mastit är aningen värre! Hög feber-som lugnar sig när man mjölkat ur bakterierna, ilska- ja rent av FÖRBANNELSE- kossan är så himla arg så fort man vill röra hennes tuttar- undra på det....! Det gör ju skitont! Både på henne och mig, när hon ville sparka ihjäl mig!

Ett antal tusenlappar försvinner med mastiten. Det krävs oftast att man sprutar med penicillin i minst fyra dagar, och därefter är det minst en veckas karens på mjölken, som man bara får kasta bort. Om man inte är Bonden- som inte kan kasta något utan ger kalvar som varit avvanda i sex månader, mjölk, som deras magar inte klarar av.

Ett nöt har fyra magar! De är oerhört mer komplicerade än vår enda! Men bonden kan inte kasta ett enda dugg,hellre dödar han djuren än att kasta mjölk.

Nu är jag trött. Har gått omkring i byn och motat in kor som var på drift halva dagen, bonden har inga staket som fungerar! Bättre att alla de som bor i byn hägnade in sin tomt så fick korna gå fria.

Jag ska njuta av att vara ledig i morgon. Det är inte så ofta jag är ledig och för mig är det bra. Jag gillar att arbeta, jag mår bäst när jag är igång, då sover jag som en prinsessa och vaknar piggelin kl fem.

ÄHHH det här vart ju ett dumt blogginlägg- ingenting viktigt hände för den som läser, helst borde man ju vara lite sexuell om den som läser ska vara intressenad.....Nåja....Tjuren Sorken, en viltfärgad ungtjur som jag är livrädd för, rymde tillsammans med Sommarlind. Hon har nästan samma egendomliga färg som honom, så det måste vara det, som drar dem tillsammans. De hade varit ute på lite turné i byn, ätit av förbjudna balar o.d! Hur rädd jag än är för Sorken lyckades jag mota in dem i varsinn fålla, men i helvete heller att jag tänkte laga stakteten...någonting kan bonden göra själv....

Kommentarer
Postat av: LeiaMia

Oj, vad fin du har fått din blogg redan! Jag borde nog också skött om kor igår. Fy katten vad seg jag är idag... God fortsättning!

2010-01-01 @ 18:33:53
URL: http://leiamia.blogg.se/
Postat av: mor hontass

DotterHontass har hjälpt mig med designen! Nyårsdagen ska vara representativ för resten av året,har jag hört,så jag känner mig nöjd och glad, att jag mjölkat kossor. Hoppas att Du hade det fint igår/idag iallafall! Nu är klockan 18.46 och jag är redan kvällstrött! Nattinatt! Kl 05.00 är jag uppe och hoppar igen!

2010-01-01 @ 18:47:57
Postat av: Tvärslå

Men se vad hittade väl jag ?

Goaste Getladyn :)

2010-01-01 @ 19:31:25
URL: http://www.tvarsla.blogspot.com
Postat av: Hontass

Ja men se Mor du fick ju med alla viktiga delar. Hälsa, pengar,alkohol och lite sex. Mer behövs ju inte ;-)

2010-01-01 @ 22:24:40
URL: http://hontass.blogg.se/
Postat av: mor hontass

Tvärslå: Hur hittade du mig?? Kul att se dig,jag har varit lite bloggfrånvänd ett tag, men nu ska jag engagera mig.DIN blogg är bland de bästa i världen ska du veta!

2010-01-01 @ 23:09:26
Postat av: Marina

ha ha huvudsaken är att det är ett nöje o läsa, o det är det både din o dotras blogg

2010-01-02 @ 15:48:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0