Inget särskilt spännande, men lite ändå....

Igår fick bonden plötsligt bråttom! Han får det ganska ofta, eftersom telefonen håller honom fast, så att han inte hinner med att göra det han ska.

Bilen skulle ombesiktigas, det är drive in fram till kl 11.00 på bilprovningen i Rättvik. Han missade det häromdagen, förstås, med bara ett par minuter! Igår skulle det till ett nytt försök, och en kvart före elva, kom han utrusande på gården, slängde sig in i bilen, alltmedan han ropade: "Jag måste skynda mig som tusan, hoppas jag hinner, hej då, jag kommer snart..."

Jag tänkte att ska han verkligen inte sopa rent rutorna från all snö, men hann inte säga något, han försvann i ett moln av snörök! Strax var han borta!

Och strax var han tillbaka!

När jag tittade upp någon minut senare, efter att ha stått och lastat skottkärran med ensillage, fick jag se bonden komma borta på vägen, med stora kliv! Jag såg, trots att det var på avstånd, att han gick och sms:ade eller liknande. Jag tänkte att snart piper min telefon, och jag hade inte tänkt tanken klart, förrän det pep!

Sms:et var tomt, det verkar som om han tappar orden på vägen, för det händer rätt ofta!

Då ropade han istället: "Jag behöver din HJÄÄÄÄLP!"

"Vad har du ställt till med NU då!" undrade jag men gissade att bilen låg nedgrävd i något dike!

"Det flög upp en massa snö på rutan, och när jag skulle slå på torkarna, såg jag inte vägen"!

Sanningen var faktiskt den, att rutan redan från början var full med snö, men jag sade inte det, det tjänade ingenting till.

Traktorn startade inte, och inte de andra Volvosarna heller, han har faktiskt TRE nu. Två har han för att han ska slippa mellan sommar och vinterdäck. Dvs en sommar och en vinterbil! Smart va?! Den tredje, som nu låg i diket, har kommit till på senare tid, men det är tänkt att det är den som ska vara vinterbil när den andra skrotas.

Han ville att jag skulle ringa Lilledotters fästman, som bor alldeles nära, men han var upptagen med annat, och hade inget att dra med. Och vet ni vad det konstiga är? Jo, när bonden ringer efter hjälp, så verkar alla vara upptagna med annat, eller tappat det de kan dra med....Undrar vad det kan bero på!

Vi provade, utan att tro på det, att dra med min lilla bil, men det var dömt att misslyckas. Vi lyckade rubba den någon dm, men inte längre. Spåren som ledde ned i diket, var kollosalt långa, det började bära av tidigt, mer och mer utför. Om hastigheten varit gudfruktig, hade han nog känt att inte dikeskanten bär, men hastigheten är aldrig det, det finns bara två lägen, full gas, eller inte alls!

Det löste sig till sist, han kopplade värmare på traktorn, och batteriladdaren, sedan stånkade den gamla Samen igång! Hej och hå så bra det gick!

I morse klockan 5.30, ringde grannen. Våra hästar var på drift. Grannen hade sett dem en bra bit borta i byn, men när han kom och plogade, vände de och sprang hemåt. Jag gick ut med en hink och skramlade och ropade. Inga hästar och kolmörkt var det!

Efter ett tag gav jag upp, tänkte att de får väl komma när de blir hungriga. Jag var ju tvungen att åka till jobbet, men sambon var hemma, och fick klara ut situationen bäst han ville. Det gjorde han bäst med att krypa längre in under täcket, eftersom han fått sovmorgon och inte skulle börja jobba förrän 12.00.

Jag tänkte att jag skulle ta bilen runt byn, ifall de gått till grannarnas hästar längre bort, för hos Monica var de inte, dit brukar de annars leta sig, det är bra och enkelt!

Medan jag stod och sopade av bilen, kom de båda två! Vet inte var de varit, de stod i korsningen, utanför vår tomt och ville gärna följa med mig och skrammelhinken med pellets. Jag hade tidigare hittat var de gått ut, det var i ett grindhål i andra änden av hagen, grinden var helt öppen! I går morse var Turbo ute, men då brydde jag mig inte om att gå och leta hålet, och på eftermiddagen hade jag glömt av det, och det hade nog han också, ända tills i morse!

Kylan har gett med sig, nu är det sköna -9 grader, alldeles lagom. Jag ska klä på mig, och ta sparken och hundarna med runt Ockerån! Det är så skönt nu, när man märker att dagarna snabbt blir längre!

Jag har inte åkt några skidor i år, förra året gjorde jag det, och den historian är värld att blogga om, men det ska jag inte! Spark är säkrare kan jag säga...

Kommentarer
Postat av: Lilledotter

Jo snälla, berätta om när du åkte skidor!

2010-02-02 @ 15:47:29
Postat av: monica

ja snälla gör det, det är så roligt.

2010-02-02 @ 16:44:28
Postat av: Hontass

Åh jag vill oxå höra om skidorna. Snälla mor.

2010-02-02 @ 17:03:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0