Nästan nakenchock...

Lilla Myggan- hon heter så för att hon faktiskt är liten- blev lite klen igår. Hon är en svart och vit fjällko, som vanligtvis glufsar i sig sin pelletsgiva med god aptit, precis som mjölkkor ska, för att kunna mjölka bra.

Jag funderade vad som var felet, ingenting syntes på mjölken, testade varje spene med en reagensvätska, CMT, där man kan se direkt om juvret är inflammerat, sk Mastit. Men provet var okay, så jag tänkte att det var obalans i systemet på henne, ibland blir det så.

I morse ville hon inte komma in alls. Stod och hängde borta på parkeringen, och lyssnade inte när jag ropade. Jag gick ut och ledde in henne i halsbandet, hon följde motvilligt med. Hon nosade inte ens på maten och hon kändes aningen kall i skinnet.

Jag tempade henne, och hon var låg, 38.1. 38.2 är den lägsta temp en ko bör ha, bäst är mellan 38.5 - 38.8 ca.

Hon behöver energibalans, konstaterade jag morskt. Det är inte roligt att ge en ko energibalans. Man blandar 0.3 l balans med vatten tills man har en liter. Man använder en vanlig plastflaska. Detta har jag gjort ett otal gånger genom åren och lärt mig att man blir blöt! Innan man lyckats pressa ned flaskan så långt ner i halsen, att det känns som om den ska försvinna, så spottar och fräser kossan. Hon kastar sig åt alla håll, försöker vrida loss sitt huvud som är fastklämt under min vänsterarm, och vänstra handen är instoppad i munnen för att hålla den öppen.

Innan jag började tog jag av mig kläderna! Nåja, undertill hade jag bikini, så det var inte så allvarligt som det låter. Jag preparerade kossan, och blev som jag väntat, ganska blöt och kladdig, så jag gick ut och tvättade mig i pannmurens varma vatten. Så var jag som ny igen och tog på mig kläderna.

Bonden kom efter ett tag:

"Har du haft av dig kläderna?" var det första han sade.

Jag undrade hur i allsindagar han kunde veta det, hade han spejat på mig bakom vedboden?

"Du har satt linnet ut och in och bakochfram! Sist jag såg dig var det rättvänt!"

ÅÅÅ så dumt, jag är 47 år men det händer fortfarande att mina kläder blir fel, utan att jag märker det. Tur att det var bonden som såg det, så jag slapp skämma ut mig för turister....

Kommentarer
Postat av: Anki

Bonden verkar ha ögonen på skaft :)

Kram!

2010-07-10 @ 20:09:40
URL: http://undertoppluvan.blogspot.com
Postat av: monica

han ser och hör tamej17 allt, inget undgår honom. ;-)

2010-07-12 @ 10:35:57
Postat av: Tvärslå

Fasligt va han har ögonon på dej då ;)

2010-07-12 @ 21:10:57
URL: http://www.tvarsla.blogspot.com
Postat av: Tvärslå

Värst va den där bonngubben har ögonen på dej ;)

(Ta en närbild o visa va det är för en ;) )

2010-07-12 @ 21:15:44
URL: http://www.tvarsla.blogspot.com
Postat av: Tvärslå

Först blev det inge med kommentaren sen skrev jag nu då kom båda med... jaja sak samma i båda.

Lev väl

2010-07-12 @ 21:16:55
URL: http://www.tvarsla.blogspot.com
Postat av: mor hontass

Hej Tvärslå! Kul att se dig! Det var ett tag sedan. Kom och hälsa på, på fäbon vetja!

2010-07-14 @ 11:22:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0