Vinterutflykt och dåligt bloggsamvete!

Jag får bara inte till det där bloggandet, det blir inte av, fast att jag skulle vilja. Och det värsta är att jag knappt läser andras bloggar heller! Jag vet inte vad som händer. Och efter ett tag har jag kommit efter så mycket att det tar jättelång tid att läsa ikapp!

Här är iallafall härlig vinter fortfarande, som i resten av landet vad jag förstår. Vi selade hästen igår, knöt märren bakom släden och for iväg. Det var så underbart och stillsamt, hundarna sprang med, den lille terriern långt, långt före och collien mellan bakbenen på märren. Hunden tordes inte springa förbi Turbo, som drog släden, hon vet att han är livsfarlig för allt som är litet. Hennes förmåga att läsa av hästars humör verkar annars inte så väl utvecklat. Märren försökte att glo på henne, sitt allra hemskaste gloende, och med slickade öron, för att hunden skulle förstå att utrymmet mellan hennes bakben, inte var ämnat för henne.

Jag vet inte varför hunden ska springa där, hon gör det när man rider också, om hon blir trött eller ängslig! Oavsett hur hemsk märren ser ut, gör hon ingen skada på hunden, hon finner sig i att hon är där, även om det inte ser ut så. Det måste nog vara så att hunden känner sig trygg, för min Kelly är något av det känsligaste som finns! Där hon känner sig trygg, där är man verkligen trygg!

Nu är det en vecka sedan vi kom hem från Hontass-familjen! Det var så roligt att vara där, alla är så underbara där, inte minst den lilla lilla ApelsInez! Tänk vilken förmån att få växa upp bland så mycket ungar och hundar, hon kommer att bli en tuffing, den lilla fetknoppen!

Idag går Vasaloppet, vilken galen tillställning! Rättviks marknad är vanvettig, men Vasaloppet är värre! Jag har tv:n på, ska höra hur många som dör i starten!

Nyss har jag varit ute och släppt ut hästarna. Våra hästar- eller rättare sagt- sambons häst- rymmer hela tiden, så grannen får ringa klockan sex på morgonen och tala om att hästen är på deras ladugårdsplan. Nu är det dessutom så illa galet, att vår lilla promillestig mellan gårdarna, är avstängd av en snödriva som är många meter hög, det finns inte en chans att ta sig fram, inte ens utan häst, utan för att hämta hem hästen måste man gå runt halva byn, på den rätta vägen! Inte på den lätta vägen alltså! Och arg är jag då, hela tiden, och när jag väl hämtat hem hästen, har jag inte en aning om var han har gått igenom tråden, utan är tvungen att släppa honom ändå, och åka till jobbet.

Första morgonen när jag släppte ut dem från stallet, var jag nogrann. Tog båda i grimma och gick med dem ned till hagen. Andra morgonen var jag mindre noga, jag tog en märren i grimma och den andre fick gå lös. Så har jag gjort några mornar nu, men i morse släppte jag dem båda och som jag gissade knatade märren iväg åt fel håll, hon är inte lika lättflörtad som Turbo, vad det gäller mat.

Hon struntade i mina lockrop och gick och tittade på skottkärran och traktorn, kollade lite på min bil, men då gick jag och hämtade en pelletshink och skramlade med. Turbo är irriterad på henne när hon gör så där, för han vet att det finns pellets i hagen, men har inte tillräckligt med självförtroende för att gå dit själv.

När jag skramlade kom hon som skjuten ur en kanon, sedan bar det av ned i hagen- frestelsen blev för stor.

De gillar verkligen inte att vara inomhus om natten. Stallet är öppet, så de ser världen utanför, klaustrofobin blir inte alltför hemsk. Märren finner sig i det mästa, men Turbo trivs inte så värst, det finns inte så mycket att hålla på med inomhus, inte så mycket att väsnas med! Han har ju en hel bokstavskombination, den killen, och gillar sånt som låter och skramlar, skulle gissa att vi snart kommer att få spika för hål i väggen!

Nu ska jag göra något av denna dagen, än vet jag inte vad! Sambon sover nog några timmar till, när han vaknar åker vi nog ut med hästarna igen, det är så mysigt!

Ha en finfin Söndag!


Kommentarer
Postat av: monica

ja det var en underbar dag igår och idag var det lite mer mulet men vad varmt det blev. jag har verkligen fått vårkänning, har planer i huvet att göra om lite i köket, vit panel och vit tapet med nått rosa i, jag har fastnat för vitt och rosa och kan inte komma loss....

kanske jag kan hänga med någon dag framöver när ni ska ut? när jag såg er idag så vart jag väldigt sugen att åka med men jag ringde inte och frågade, får skylla mej själv.

riktigt roligt att sambon din har börjat vakna upp nu, så ni kan göra saker ihop igen. ;-)

kramen på dej.

ps. roligt att du bloggat igen.

2010-03-07 @ 20:26:37
Postat av: mor hontass

Men åååå nu fick jag dåligt samvete som inte ringde dig när vi skulle iväg. Jag hade tanken må du tro men så tänkte jag att nä du har nog annat för dig eller jobbar. Vad dum man är!!!! Vi åkte ända ned till Ockran, där var tugnt att gå för Turbo men nyttigt för fläsket. Nu blir det ljusare om eftermiddagarna, kanske att vi kan hinna lite mittimilla mina pass- jag måste börja jobba dubbelt nu. Du måste komma på besök hos bonden någon dag- jag har en del att visa dig! Kram så länge!

2010-03-07 @ 21:14:35
Postat av: monica

inte behöver du ha dåligt samvete!!!! jag får väl skylla mej själv om jag inte ringer själv och frågar, tokfia.

ja, jag hade tänkt komma å hälsa på, men vet inte vilken dag, nu måste jag jobba på onsdag och imorron ska jag till falun kanske på torsdag????

kram.

2010-03-08 @ 21:53:16
Postat av: LeiaMia

Så härligt att läsa om ditt häst- och hundliv! Snart kommer nog våren... Kram Festisen

2010-03-09 @ 20:41:18
URL: http://leiamia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0