Pinnbröd och fäbodfia!

Jag har haft sällskap på fäboden i natt, av Lilledotter med sambon, Per! Samt Marie, bordercollien!
Vi hade mat med oss, så att vi skulle klara oss ett halvår, trots att de bara skulle stanna en natt. Alltså får jag tillbringa kommande natt, alldeles ensam. Nåja, mörkret och ensamheten skrämmer mig inte, skulle någon ogärningsman komma, springer jag ut till korna, rödkullorna skulle skydda mig med sina liv, det vet jag och fjällkorna skulle hjälpa till med frejdiga tillrop.
Den som går i strid med en flock rödkullor, är inte riktigt smart!
Jag hade gjort pinnbröddeg när jag var hemma, den grillade vi i eldstaden. Och korv! Det var så sotigt och gott, iallafall min korv som jag lyckades peta ned i elden. Ungdomarna gapskrattade åt mig, när jag satt och åt, och hade sot och hamburgerdressing runt hela munnen.
Därefter sträckte Per ut sig på överslafen, medan Lilledotter och jag letade fram ett fia-spel! Det stod högt på en hylla, alldeles under taket och var fullt med muslortar. Jag dammade av det, och granskade den lilla asken på spelet, där toppar och tärningar ska ligga. Allt fanns, utom tärning.
Ingen skada skedd, jag klippte till små lappar med siffror på, från ett till sex. För säkerhets skull klippte jag två av varje, och lade i en termos-kopp. Man fick ruska på burken, stoppa ned fingrarna utan att tjuvkika och ta en lapp! Det blev av någon anledning mest samma siffror hela tiden.
På slutet skulle Lilledotter ha en etta, för att få bort sin topp, men aldrig att det kom någon sådan. Jag däremot, fick gott om den.
Vi började bli trötta på det segdragna spelet, och jag erbjöd Lilledotter att vinna på "walk-over" ungefär, alltså jag skulle lägga mig frivilligt, men det gick hon inte med på.
Då kom jag med den geniala idén, att vi skulle använda fingrarna som tärning istället. Man gömde händerna under bordet och så satte man upp så många fingrar som man ville att den andra skulle få. Lilledotter undrade först om man skulle sätta fingrarna åt sig själv, eller motspelaren, och jag sa att självklart kan man inte göra åt sig själv, det blir ju fusk!
"Då gör jag så här" sade hon och satte upp "fuck you fingret"!
Jag nonchalerade detta, gömde händerna och satte kvickt upp ett pekfinger:

"Kolla, du fick en etta!"
Lilledotter så misstänksam ut:
"Du måste ju blanda först" sade hon bestämt och höll upp händerna med fingrarna hängande nedåt, alldeles sladdriga. Och så ruskade hon omkring dem framför sig, tills hon ansåg dem vara blandade.
Jag gjorde så, och tänk, det vart en etta igen, men då ville Lilledotter återgå till lapp-muggen.
Vi höll på länge, alltemedan Per låg vilande i slafen och lyssnade på vårt-understundom- synnerligen intelligenta samtal.
Sedan vi gått och lagt oss, kom synen för mig, när vi satt och ruskade med våra fingrar, och jag började skratta för mig själv. Synen blev mer och mer levande och jag fick nära nog ett utbrott där i mörkret.
Nu är det snart dags att ge sig i väg igen- det tilltalar mig inte. Det var roligt och lättsamt att ha Lilledotter till mjölkhjälp hos getter och kalvar. Allt går ju dubbelt så fort.
Regnet bara öste ned, och inget kallare finns, än att jobba i regnvåta kläder.
Jag längtar efter en varm och skön ladugård, med ett uppvärmt mjölkrum. Inte ett kallt mjölkstall, och ett öppet mjölkrum....
Död år fäbodbruket!!!

Kommentarer
Postat av: morhontass

Men varför drar texten ihop sig, när jag publicerar?? Mellanrummen mellan styckena försvinner, så det blir svårtläst!

2010-09-25 @ 13:59:09
Postat av: Lilledotter

HAHAHAHA! Jag skrattar så jag gråter när jag ser dom där sladdriga fingrarna framför mej!

Gulligt att du kallade Per för ungdom:)

2010-09-25 @ 14:14:50
Postat av: LeiaMia

Blogg.se:s layout är ett outgrundligt mysterium! När får jag komma och bo med dig en helg i fäboden?

2010-09-25 @ 14:22:59
URL: http://leiamia.blogg.se/
Postat av: Anonym

ÅÅÅ Leia-Mia, vi tar hem djuren den sista september!!! Vi får satsa på nästa sommar! Men du får gärna komma och hälsa på mig här hemma.

Lilledotter- Per och jag är ju nästan lika gamla, så han hör fortfarande till ungdomarna!

2010-09-25 @ 14:32:09
Postat av: Anki

Vad roligt det var att läsa om ert spel! Skönt för dig att fäbolivet är över för den här säsongen. Kram!

2010-10-04 @ 21:07:20
URL: http://www.undertoppluvan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0