Man kan visst ha med sig en höna i sängen!

    Mor Hontass tycker mycket om djur, och allra helst höns. Jag har inte särskilt många,eftersom jag för ett par år sedan gav bort en stor besättning.Jag hade drabbats av diskbråck i nacken och bara orkade inte sköta dem,trots att de nästan sköter sig själv.
   Några av de äldsta gav jag till min närmnsta granne,Monica, IFALL att jag skulle vilja starta om igen var det lätt att hämta tillbaka dem.
   Det gick inte så lång tid,några månader bara,sedan var de här igen. Inte så många, fem stycken kanske,men de fick kycklingar så de ökade snart i antal.
   Bland dem fanns två mycket gamla Japanska silkeshöns. Vita och lurviga,mjuka och tillgivna,duktiga att lägga ägg och föda fram nya kullar.
   En av dessa ljuvliga varelser föll offer för en av Den där Hontass mördarhundar.Leo,näst yngsta barnbarnet kom springande och ropade: ""MORMORMORMOR, skynda dig den lever!"
   Jag förstod ingenting men sprang förstås efter honom och fann den nästan döda lilla hönan,tack och lov verkade hon medvetslös,men hon var bortom all räddning så jag hade ihjäl henne,snabbt och effektivt.
   Så snäll var den lilla valpen! Hontass trodde att det var den äldre hunden,och satte fast henne i lina,men bara en liten stund efter det blev det en ny attack,dock utan dödlig utgång, av den söta och rara valpen! Det blev till att ta fram en lina till, och dagen efter fick hönsen vara inne och hundarna lösa igen.
   Hur som helst,en hönsliv är inte så många år, jag vet inte hur gamla de kan bli, men min enda silkeshöna är rasande gammal, hon har överlevt de flesta i flockens start för en massa år sedan. Nu är hon så tunn, så att det enda som väger på henne, är den silkeslena fjäderdräkten.
   Det smällde till i vädret häromdagen och plötsligt var här minus 25 grader.Jag har ingen värme i hönshuset som egentligen är ett gammalt spilt-stall.Det är dragigt från olika håll,och inte alls särskilt skönt. Men jag har märkt under åren, att de inte alls verkar må dåligt av det, tvärtom, de är piggelina och glada men vid sträng kyla spar de sin energi och gör inga ägg, det är klokt. Har de bara tillräckligt med fet mat, mår de bra.
   Häromkvällen gick jag ut för att titta till dem, jag led verkligen med dem.Den lilla silkeshönan satt i ett hörn, inte tillsammans med de andra på pinnarna. Hon satt precis i draget vid dörrn, och där skulle hon troligtvis dött om jag inte tagit in henne.
   Väl inne såg jag att hon skadat ett öga,förmodligen i en attack från höken,som tog sig in till dem,förra helgen. Hur han kom in vet vi inte, han har tidigare tagit min älsklingstupp,men det var utomhus,nu trodde vi att de var säkra. Han hade troligtvis krånglat sig in genom ett litet hål i taket,sedan kom han inte ut igen,men han  hann ha ihjäl en tupp och skada flera hönor.
   Den lilla hönan fick flytta in i kycklingburen,tillsammans med sju småttingar,som är tre veckor. Ett vanskligt expriment,det borde inte gå att göra så,hönor är oftast inte vare sig snälla eller smarta. Men hon lade sig tillrätta under värmelampan,kycklingarna lade huvudet på sned och undrade vad det var för ett vidunder,men fann sig snart tillrätta och lade sig bredvid henne.
   Igår såg jag att ögat blivit sämre,det var helt igenkletat.Jag tog med mig koksalt och tops och höna och satte mig på sängen och tvättade rent,så att ögat öppnade sig.Jag smörjde hennes fötter med helosan,eftersom de var lätt angripna av kvalster.
   Hon är så snäll och stillsam,jag lade lite halvsittande mot kudden,slog på tv:n, hönan lade sig tillrätta på mitt bröst och där låg vi och hade det mysigt.
   "Men har du hönan i sängen"? sade gubben när han kom hem från grannen mittemot.
   "Ja,hon ville det" svarade jag
   "Jaha,hon ser ut att trivas bra där", sade han bara och lade sig tillrätta bredvid oss.
   Hon fick iallafall inte sova hos oss, men en bra stund låg hon där alldeles stilla.
Bilden nedanför visar den lilla hönan i sin krafts dagar,hon var en baddare på att föda och sköta barn,det syns på blicken,så ska man jävlaranamma se ut när man har ungar att vakta.
Nu måste jag ge mig iväg och mjölka 16 ko och 8 getter, Bonden ringde förut och sa att han grävt ned traktorn i gödselstacken....jag har tjatat hela hösten om att han måste mocka undan skiten där,innan det blir för mycket. Men han är bara sådan, att han MÅSTE vänta tills det blir för mycket,så att han kan sätta sig fast. Ibland vet jag inte om han är på riktigt eller inte.
   Gott nytt år!


Kommentarer
Postat av: Hontass

Klart man kan ha en höna i sängen. Jag ar oxå en höna i sängen, hon heter Inez :-)

2010-01-03 @ 13:50:32
URL: http://hontass.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0