Mycket sång blev det....

...ikväll!

Jag är barnvakt år Lilledotters bonusbarn, lilla skitungen Melina som är så go och rolig att det bara inte är sant. Hon är inte jättevan med barnvakt, så lite spänd var jag, och säkerligen hon också. En tjurig treåring är inte så bara att hantera om hon sätter vrångsidan till.

Men det blev ingen vrångsida. Vi tittade lite på film, jag hade tagit med mig en riklig mängd muta- popcorn och chokladkaka. Det var mest jag som åt, själv var hon mätt efter kvällsmaten. En och annan bit slank iallafall ned,vi hade ju iallafall lördagsmys.

När det blev läggdags, tog hon fram en lite sur och ledsen mun, men hon grät inte. Vi hade sjungit flera hundra sånger, de flesta kunde vi gemensamt, men en del hade hon aldrig hört och lyssnad andäktigt. Även jag fick ta del av texter jag aldrig hört, när hon framförde för ögonblicket hopkomna melodier. Någon handlade om en ballong som satt på toa och kissade, själva melodin var en blandning av lite av varje. Det var verkligen fint.

Hon ville att jag skulle ligga intill henne tills hon somnade, så det gjorde jag. Efter en stunds åmande och kråmande, på trötta ungars vis, blev andhämtningen mera långsam och tung och jag tänkte att nu sover hon.

"Lena, vet du en sak?"

Nä, det visste jag inte.

"Snart sover jag..."

Därefter sade hon inget mer, hon sov som en stock.

Nu har jag suttit och lagt lite pussel på datorn, kollat på tv en stund och så ringde sambon och undrade hur jag hade det. Själv gjorde han ingenting alls, mer än glodde på tv. Jag tänkte mig att han kunde passat på att gå till grannen och festa lite, men så blev det inte.

I eftermiddags resonerade vi om hemskheterna som hänt under natten. Det kom fram att karln hade halkat på en strumpa, dråsat baklänges in i lilla bokhyllan, och i fallet rivit med sig allt som fanns. En gång halkade han i köket och slet tag i kylskåpsdörren, i underkanten liksom. Dörren lossnade och flög genom hela köket!

Betänk nu, att allt detta hemska händer honom i alldeles och total nykterhet! Sådant skulle jag själv göra när jag är bra på arschlet.

Fast en gång vet jag att han gjort sig illa på fyllan. Det var före vår tid, han har berättat det själv. Han och svågern skulle beskåda en harv, och han stod på huvud mellan pinnarna så blodet sprutade!

Han kan, han.

Kanske somnar jag på soffan snart, kvällen är ju inte min tid, riktigt! Bonden ringde tidigare ikväll och var upprörd över något, jag vet inte riktigt vad, jag var upptagen med mitt och Melinas lördagsmys och Törnrosa. Melina höll en kudde framför mitt ansikte, för att jag inte skulle bli rädd för den onda feén. Vem klarar av att lyssna till Bondens förtretligheter då??

Nattinatt- jag tror jag lägger ett pussel till!

Kommentarer
Postat av: Hontass

Hon är ju så go ungen!

2010-02-21 @ 17:01:36
URL: http://hontass.blogg.se/
Postat av: monica

vad det det som hände på natten....

men du, jag kommer allt ihåg vad du gjorde på lyset nerför källartrappen, eller gick du i sömnen då???

hur som helst, stort och blålila blev det iaf.

när ska vi träffs och skvallra då???

2010-02-22 @ 19:58:17
Postat av: mor hontass

Haha, jag vurpade ju inte bara en gång, utan två. Ja gud i himmel vilket blåmärke det blev, jag har haft kvar spår av bulan ända tills nu. Fast värst var ju att jag höll på att spräcka skallen mot vapenskåpet, det var ett skapligt hack i huvudet....Rolf hade halkat på en strumpa på natten, han kan han, som ingen annan. Ja, vi måste träffas snart, jag har jobbat dubbla pass idag för bonden är bortrest. Har två trivsamma praktikanter till min hjälp, så jag har bara behövt att mjölka korna, resten sköter de! Så vill jag ha det jämt! Det är så lugnt o skönt när vi får rå oss själva!

2010-02-22 @ 21:05:08
Postat av: Anki

Appropå ramla, så har jag faktiskt halkat på ett bananskal och gått in i en flaggstång. Jag var lite upptagen av att prata med en kompis när vi var ute och gick... Blev lite paff!

Kram!

2010-02-22 @ 21:24:13
URL: http://undertoppluvan.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0