Mina vänner i källaren!

Jag har sex kycklingar och en liten silkeshöna i källaren. Kycklingarna är födda i maskin, och vet inget om höns, så när de plötsligt fick till sig en gammal och- trodde jag- döende silkeshöna, förstod de ingenting. De var väldigt små då. Hönan repade på sig ganska snart, trots att hon fick en liten hjärnblödning, eller propp, så hon gick på snedden i några dagar.

När hon blev frisk, kom modersinstinkterna fram, och när det serverades mat, kucklade hon på det där speciella viset, som hönsmammor gör, när de visar ungarna maten. Men de här ungarna förstod inte hennes språk, enligt dem är det jag som är hönsmamman och jag kucklar också på ett speciellt vis, när jag är på väg nedför trappen, med mat! Då skriker de till svar.

De är så rasande roliga. Alla är sin egen personlighet! En som nästan är helvit har varit modig ända sedan start, de andra tog lite mera tid på sig. I förrgår sade jag Rolf att nu är det fyra som är heltama, två drog sig undan när jag öppnade buren. Men dagen efter, hade jag fem kycklingar i knät, när jag satt framför buren på huk. Den femte,som var blyg innan, måste övervunnit sin rädsla under natten.

 De flyger ut och upp i knät, och jag har fullt sjå att freda mig. När jag sätter in maten, hoppar de efter, ibland kommer någon vilse och blir så glad när jag räddar den hem igen.

Den vita som är tam sedan start, den ägnar sig åt att hoppa fram och tillbaka mellan buren och mig, hon-jag TROR och HOPPAS att det är en hon -struntar i maten en stund, trots att det är kycklingars bästa sysselsättning, de vill äta jämt. Att hoppa fram och tillbaka, är tydligen en ännu bättre syssla!

Tänk om det är sex tuppar.....de kan jag isåfall inte ha ihjäl! Om de inte blir elaka förstås, då är det enkelt!

25 minusgrader ute- det verkar som att kycklingarna får bo i källaren, länge än!

Kommentarer
Postat av: monica

nu måste vi ha turen på vår sida, du har sex och jag har sex (hur lät det där då??) jag menade förståss 6 st kycklingar, det måste ju bara vara hönor för båda då. jag funderar på att släppa ut mina med hönorna snart, kycklingarna är så stora och jag har ju 2 värmelampor i hönshuset dom kan vara under om inte de andra hönorna lägger sig där risken finns ju. äh jag får mixtra lite när jag blir ledig igen.

har det inte hänt nått kul med bonden idag???

2010-01-31 @ 22:55:45
Postat av: LeiaMia

Säg till om du behöver hjälp med att slå ihjäl några tuppar...! ;-)

2010-02-01 @ 20:46:30
URL: http://leiamia.blogg.se/
Postat av: monica

jag har släppt ut mina kycklingar till de andra hönorna nu så om du vill kan du låna min stora nätbur till dina kycklingar.

2010-02-02 @ 16:49:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0