När det tar sig i brasan...

Sambon kan sova som ingen annan! Han sover och sover, när han är ledig alltså, i övrigt är han nog den mest pliktrogne arbetare jag känner. Han har jobbat på samma arbete i över 30 år, han kör skogsmaskin. Dag ut och dag in, i treskift, aldrig någonsin att han stannar hemma från jobbet, han är ett mönsterexempar rent av!

Något som ibland får honom ur sängen, när han är ledig, är att han måste upp och elda i pannan, för att vi inte ska förfrysa oss. Jag har konsekvent vägrat att lära mig hur pannan fungerar, det är hans jobb, tycker jag, och ser en möjlighet att få honom vaken, före kvällen. Ibland llyckas det, men ibland säger han "Huuu, det är så fult väder, jag kryper ned en stund till..." Näst efter att arbeta, är sova det han är bäst på.

I förmiddags vet jag inte på vilken sida han vaknade på, kanske han rent av föll ur sängen. Han var störig och irriterande, gick och pickade på mig, nöp mig i skinkorna och kinderna och rätt som det var kom han på att nu ska jag lära mig elda.

Jag ville inte men han motade ut mig för källartrappan, väl nere sade jag att jag måste mata kycklingarna först, så han kunde elda själv. Det gick han inte med på.

Han stod intill mig och dirigerade och domderade:

"Där är en hög med vedträn!" sade han som nummer ett på instruktionslistan.

Jag vågade påstå att jag kände till det.

Nr två var att öppna luckan upptill- och lägg i vedträna.

"Du får inte kasta i dem!" Det var troligtvis mycket viktigt, för han påpekade det var gång jag lade i ett nytt trä!

Några lager med ved skulle det vara, häll på lite diesel och några lager ved till, dra i en spak, tryck in en annan- jag har redan glömt vilken det var som var vilken men det vill jag inte säga till honom.

Sedan var det bara att tända på, med gasolbrännaren, i en lucka nertill.

"Men vad håller du på med??" sade jag när jag vände mig om från pannan.

Han stod i sina flaschiga, grå, yllerlångkalsonger och larvade sig med en kroppsdel, på ett vis som bara pojkar över femtio kan!

"Nu måste man vänta några minuter, så att man ser att det tar sig ordentligt, undertiden kan man göra så här!"

Jag tog mig för pannan åt "helikoptern".

"Fast så kan inte du göra", sade han begåvat, "så du kan mata och prata med kycklingarna medan du väntar."

Det var ju skönt att jag inte behövde uppfinna en feminim variant av helikoptern, den verkade annars viktig i proceduren. Jag kan inte låta bli att undra, om det verkligen är så att han gör den varenda gång han väntar på att det ska ta sig i brasan.

Ibland är han knäppare än lovligt, men det gör inget!


Kommentarer
Postat av: LeiaMia

Jag har bara en kommentar till detta:

Hahahahahahahahahahahahahahahhahahha!!!!

2010-01-03 @ 16:53:55
URL: http://leiamia.blogg.se/
Postat av: Hontass

Men jag dööööööör ha ha ha.



Jag kan se honom framför mig.... alltför väl.

2010-01-03 @ 17:09:16
URL: http://hontass.blogg.se/
Postat av: Hontass

Mina barn säger att det finns en kvinnlig version av helikoptern, men man måste ha ammat några ungar först :-)

2010-01-03 @ 17:10:22
Postat av: mor hontass

Haha,ja det gäller ju bara att man svingar dem i takt,så de inte slår ihop med ett splasch!

2010-01-03 @ 19:25:25
Postat av: Anki

Hihi! Förstår att du inte minns så mycket av själva "hur man eldar i pannan".

Vad kul att du har en blogg jag kan titta in i ibland. Lycka till och kram!

2010-01-03 @ 20:01:11
URL: http://www.undertoppluvan.blogspot.com
Postat av: mor hontass

Anki- jag tittar allt in hos dig ibland,har även försökt att kommentera,men de kommer inte med!Din och min dator verkar inte trivas så bra ihop,som när vi mailade varandra häromsistens och jag tillsist fick skicka sms istället. Snart sommar igen-då hoppas jag att vi ses-det går inte att bryta vår invanda tradition nu!

2010-01-03 @ 20:36:45
Postat av: monica

tårarna forsar, jisses nu har vi en "nissepissepäronpung" och en "grannenhelikoptersnopp" i byn. fy fan jag kan inte sluta skratta. hur ska jag kunna se honom utan att skratta. nästa gång jag ser honom köra in ved så kommer jag tänka på hans helikopter. jag skrattar så jag storbölar, kan inte sluta, ser nästan inte vad jag skriver......

2010-01-03 @ 21:57:42
Postat av: mor hontass

Gudars skymning-du måste hålla dig för skratt Monica- annars kommer han att kasta bort min dator! Jag var kanske lite väl brutal i inlägget,kanske sånt man ska behålla för sig själv....men gud, han är ju så rolig när han sätter den sidan till!

2010-01-04 @ 05:54:48
Postat av: Lilledotter

Hahahahaha!! Fy fasen va rolig han är!!

2010-01-04 @ 18:16:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0