Fäbopojkar...

I min och Zacks kammare på fäboden, hänger en tavla. Den är från början av 1900-talet. Motivet är några fäbodstugor och ett par kor, som mer liknar grisar, eller får!

Det sitter en prislapp på den, som på det mesta löstagbart inom området.

Jag sade till bonden att han inte fick sälja den, för jag vill köpa den i present till min lilla dräng, Zack.

"Jamen", sade bonden. "Jag vill helst inte sälja den, det är därför jag har hängt den i kammaren"!

"Dumskalle, häng fram den och ta bort prislappen då"!

"Om jag säljer den, ska det åtminstone vara till en speciell person"!

"Zack är en speciell person"!

"Jag vet! Det är därför allt blev så komplicerat nu"!

Jag sade åt honom att behålla tavlan och hojta till om han ångrar sig. Jag kan köpa den fina boken om fäbodar i Sverige.

Bonden sade också på ett så fint vis som bara han kan, att Zack har de verkligt rätta anlagen, för att kunna driva en fäbod, med djur och allt annat arbete, när han växt till sig lite.

Jag vet att bonden tycker att han själv är alldeles förträfflig, så jag hoppas att hans sympatier för Zack, inte grundar sig i, att han ser likheter med sig själv. Isåfall vill jag att Zack blir murare, eller tv reparatör eller något annat kreativt.

I två dagar har bonden hållit på med ett punkterat däck.

Jag fick sms igår:

"Har du punktering på burk?"

Jag svarade att jag inte hade det, att jag brukar skifta däcket som är trasigt. Punktering på burk är ju ett sånt där preparat man sprutar in i ventilen, så kan man köra ett slag till. Ibland kan man det, bonden kunde det inte. Han kan ingenting så han har kört på fälgen, med kreatursfinkan släpandes bakefter.

Han har en massa däck vid vinterbostaden, men han vet inte om det är någon luft i dem....

"KÖÖÖÖP EN KOMPRESSOR" skrek jag i sms:et

Ordet köp, är för övrigt ett svärord i bondens vokabulär, och svärord ska man inte använda.

Jag är piggare, efter att ha sovit i kammaren, slipper så mycket bilåkande. Åker hem till hundarna på förmiddagen bara, sedna sover jag kvar igen. Därefter börjar helgen, vet inte om jag tycker att det ska bli skönt, det är roligt att jobba nu, mycket turister på besök o s v.

Måste käka nu, och sedan iväg igen!

Hej Hej!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0