Det är inte så att jag inte vill blogga...

...för det vill jag.

Men ingenting fungerar längre! Ingenting!

Jag äter, sover, går ibland på toa, men mesta tiden arbetar jag. Sedan är jag trött! Och har ont i mina armar, som jag inte haft sedan jag förr jobbade med kor, jag hade glömt hur det var.

Att sitta vid datorn och använda händerna är alldeles väldigt svårt. Jag har ingen känsel i fingrarna, armbågarna är utan ork, och hela tiden känns det som om jag får stötar. Så jag kan inte testa stängslen längre, för jag tror att där är ström även när kontakten är urdragen!

Jobbet hos bonden flyter på som vanligt. Igår fick jag tillkalla Lilledotter, för jag orkade bara inte med situationen. Bonden var  på något möte i Kålmården, säkerligen i Aphuset, och jag var ensam med hela rasket.

Två kor måste kalva på samma dygn, elaka som djävulen och hans anhang! En lyckades jag mjölka, men den andra gav jag upp, trots att Lilledotter assisterade.

Kossan hade två spenar i söder och två i norr. Vi hade behövt haft två mjölkmaskiner för att lyckas, fast det hade inte gått ändå, för kon hade så ont i sitt juver som var större och mera "ödemigt" än något jag sett tidigare under alla mina år med kossor. Hon var galen på riktigt! Vi skulle testa om kalven fick dia så vi slapp att mjölka henne men hon hotade att sparka kalven över hela ladugården, så vi gav upp.

Turligt nog fanns det en till ko, som fått sin unge på natten som jag kunde snatta råmjölk av. Hon var också galen, men inte lika galen, det gick att få på maskinen, även i mitt kravliga tillstånd.

Bonden blev arg på mig en dag, efter att jag blivit arg på honom! Jag skrek åt honom och när han skrek tillbaka klappade jag händerna för öronen och hojtade "bla bla bla bla" för att slippa höra vad han sade.

Då kastade han någonting i backen med kraft och skrek: "Dig kommer jag iallafall aldrig att gifta mig med...."

Nä, det var ju tur....

Häromdagen ville han att vi ska ha personalmöte snart, och planera sommarens aktiviteter....Personalmöte...han och jag och en box med vin! Och ost gjort på getmjölk....

Getmjölk ja! Jag avskyr getter!

Bonden har elva som ska mjölkas. Endel har inga spenar alls, man får sitta och pilla med fingertopparna och ska mjölken dessutom användas till mejeriprodukter är vikten av hygien alldeles förfärligt noggrann.

Men när man inte har vare sig kraft eller känsel i sina händer, då vet man inte om mjölken strilar genom handflatan innan den kommer ned i hinken, eller genom getternas skitiga pälsar...

Den dagen någon blir dödssjuk, ska jag tala om för hela världen, att jag sagt till Bonden att jag bara KAN inte finmjölka, händerna funkar inte till det. Jag kan mjölka till kalvar och höns, där det inte är så noga, men ska han ha fin mjölk, måste han fixa det själv. Men han är för lat, på tok för lat.

En gång hade jag kämpat med finmjölken i många dagar, silat den och kylt, tömt den på en tjugoliterskruka för att han skulle kunna använda den till ost och messmör. Krukan vart stående i sitt vattenbad utanför ladugården, det tog mig ca en och en halv timma varje gång, att mjölka getterna när man måste vara nogrann, i annat fall går det bra mycket fortare.

Mjölken stod kvar i sitt bad, och så stod den kvar ett tag till, sedan kom han och sade att "det får bli hönsmjölk, för den har surnat....

Jag undrar ofta vad jag håller på med.

Kära bloggvänner!

Jag mår inte värst bra. Inte psykiskt och definitivt inte fysiskt...

Men jag sover otroligt gott om nätterna kan jag säga! Det gjorde jag inte innan jag började hos Bonden, då var det den grejen som nästan gjorde slut på mig, att jag inte sov. Jag sover så gott, vaknar bara ibland av att jag skriker av värken i armarna och fingrarna.

Hur kan det bli så här???

Måste ut och ge hästarna kvällsmat nu, och sedan smörja lille tuppen som har kvalster på sina ben.

Ska skriva några rader till LeiaMia också, jag tänker på henne varje dag liksom alla andra som finns nära mitt hjärta. Nu bränner långfingret så tårarna rinner av sig självt....

Kommentarer
Postat av: Sara & Angelica

Åh vad glad jag är att läsa din blogg igen=) Keep up the good work!

Vi kommer och hälsar på nån dag, jag och lilltjejen=)

2010-05-09 @ 22:15:56
Postat av: Elinore

Skänker dej ett par tankar!! Så himla glad att vi ska flytta upp alla hästar till Kärvsåsen^^ Då får vi ju faktist ta oss ut med hästarna i skogen nån dag!!

2010-05-09 @ 22:38:38
Postat av: monica

men grannen då, att du inte hört av dej.??

du måste dra ner på arbetet för din egen skull, max halvtid. tårarna är nära på mej när jag läser om din värk, att du inte sagt nått.

men det var jävligt kul att läsa om att bonden inte ville gifta sig med dej, jag kan se han stå där och gorma och hoppa jämnfota, högröd i ansiktet, tänk om du kunnat filma... hahahaha.

du, jag och elinore får ta en långtur med hästarna en helg??

stooooor kram på dej.

/monica

2010-05-10 @ 13:58:09
Postat av: LeiaMia

Gulledej som skrev till mig trots värken! Vilket sanslöst jobb du har... tänker på dig! Kram <3

2010-05-18 @ 20:13:42
URL: http://leiamia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0