Är det någon som vet vad en arbetshäst är?

För ett par veckor sedan gick vår traktor sönder. Den bara brakade ihop, axeln som håller framhjulen på plats gick tvärs av!
Vi klarar det mesta utan traktor, förutom att köra ut rundbal till hästarna och ploga snö. Så det gör Tony- bästa Tony som kan allt.
En annan sak som vi har traktorn till är att köra in ved i pannrummet. Det går till så att man lastar skopan full, kör fram till källarfönstret och kastar ned veden där. Men vad gör man utan traktor- kör i skottkärran? Skulle inte tro det, jag har gjort det på sommaren och det var tillräckligt tufft utan snö!
Jo man spänner för hästen- han som inte gjort ett handtag på hur länge som helst, den lataste och suraste hästen som går på ett par skor....
Man kan knappt tro det- han tycker att det är så roligt att arbeta, det riktigt lyser om honom när han får ta i. Och att stå still och vänta medan man lastar och lastar ur, är inga problem, han rör sig inte ur fläcken förrän jag ber honom. Om det beror på att han är lydig eller bara lat och trött, vet jag inte, men för mig spelar det ingen roll!
Efter vedkörat tog vi en vända till skogs, med askbaljan. Sambon städade i källaren i morse, före jobbet, vet ej vad för slags fel han fick. Sotaren kommer imorgon, men för det behöver man väl inte städa klockan åtta, dagen före....
I ett energiskt hjärnsläpp förut, lovade jag svägerskan att åka spark runt Ockerån....det är långt, åtta kilometer. Det är ganska kallt, men okay, hundarna behöver springa, och på Lördag börjar vargjakten, då vill jag inte åka där. Om de nu ska jaga något, jag hörde glunkas om bojkott, eftersom tilldelningen var så kass.
De finns nära inpå byn, det syns spår efter dem i snön, ulvarna!
Tjingeling, nu går jag ut igen...

Kommentarer
Postat av: Tvärslå

Härligt att höra av/från dej igen :)

2011-01-14 @ 19:26:22
URL: http://www.tvarsla.blogspot.com
Postat av: monica

turbo är förbaskat duktig! jag hänger gärna med ut i släden med kaffekannan någon gång.

2011-01-14 @ 22:24:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0