Hej igen! Det var ett tag sedan!

Ganska precis ett år har gått, sedan jag sist gjorde ett blogginlägg, vart tog det året vägen!
Jag har nyligen varit väldigt förkyld, det verkar lite efterhängset, och så fort jag går ut, eller gör något mer kreativt än sitter vid datorn och fejsbokkar, så drabbas jag av yrsel, andfåddhet och huvudvärk! Men just nu, kom jag att tänka på något- det kanske är själva fejsbokkandet, som ger mig de symptomen??Inte förkylningen i sig!?!
Facebook har egentligen aldrig riktigt varit av intresse för mig, men nu när jag inte orkat annat, så har jag faktist upptäckt en del trevligheter där! Framförallt det, att verkliga vänner, som blivit borttappade genom åren, dyker upp, det har gjort mig så rysligt glad.
Idag har jag inte gjort så mycket nyttigt, det blåser storm ute, och då trivs jag inte där.Men iallafall omakade jag mig till skogs, med hundarna för att lämna en snusdosa till sambon, som skövlar min svampskog!
Han klagade över solen, som lyste honom i ögonen, så att han omöjligt kunde se vad han höll på med. Han trodde sig ge upp snart, och komma hem.
Det gick inte så väldigt lång stund förrän han kom, men då inte på grund av solen, utan för att en slang hade gått av så det sprutade olja överallt. Så klart var slangen av den typ han inte hade i sitt förråd, så det blev till att ge upp. När han stod vid diskbänken i köket, fick jag se ett långt spår av svart olja, som kom från hallen och gick vidare genom köket, fram till hans fötter. Vet inte vem det gått hål på, slangen eller gubben!
En liten tupp har ont i sina fötter, från ett ämne till ett annat. Många av mina fjäderfän har namn. Den här lille tuppen heter kort och gott "Han som är rädd för att dö"! Varför han fått det namnet minns jag inte riktigt, men jag tror att han tillhör en av de mera skrikiga, när man fångar dem.
Jag upptäckte för lite sedan, att han på nytt är angripen av fotkvalster! Och de gör stor skada, kan jag säga! De kan till och med ta död på en tupp, eller för all del, en höna också.
Jag har tänkt, att om jag till äventyrs får leva om mitt liv, en gång till, då ska jag göra allting rätt, som jag gjort fel i det här livet. Det är mycket det, som jag behöver komma ihåg och en av de viktiga sakerna som måste göras rätt, är att aldrig,aldrig någonsin avla på hönor och tuppar med fjädrar på fötterna!
I begynnelsen av min karriär i hönsgården, tyckte jag att det var charmigt med befjädrade fötter. Särskilt de allra minsta kycklingarn var ju så söta med sina tuffsar. Men sedan blir det inte så sött längre! Det samlas all möjlig skit i fjädrarna, och kvalstrena jublar, de har det varmt och fuktigt precis som kvalster vill ha det. Det blir stora pålagringar på värddjurets fötter, tår kan ramla av om man inte behandlar dem i tid och slutligen dör djuret av ren blodförlust!
Det är enkelt att behandla, man smörjer fötterna noga med vad man har, som är tillräckligt fett: Vaselin, motorolja eller som i mitt fall- läderolja! Vad som helst utom matolja- den missen gjorde jag en gång, och den arma hönan som var sjuk, höll på att bli uppäten av de andra! Måste väl luktat som en pommesfrites eller något annat välsmakande. Jag fick raskt isolera henne i eget sjukrum, tills matfettet inte fanns kvar längre.
Nu känns det som om jag måste göra något annat än att sitta här, borsta potatis kanske? Tänkte göra klyftpotatis idag, med kryddsmör och fläskkotletter...
Jag såg föresten på affären, att potatisodlarna utkommit med en ny sorts potatis! Vi har ju tidigare haft tvåkilospåsar som det står "kok", "mos" och "gratäng" på. Nu stod där en illandes rosa påse som det stod "KLYFT" på! Skulle vilja veta vad det rör sig om egentligen! Vad är skillnaden??
Ett tips föresten, för er som inte orkar välja mellan alla olika sorter. Om man har en väldigt mjölig potatis, som är tänkt till mos, men vill använda den till vanlig tugg-potatis, då ska man tillsätta en eller ett par matskedar potatismjöl i kok-vattnet! Det är nämligen stärkelse som fattas, när de inte vill hålla ihop!
En sak till bara: Om någon vet hur man ställer om textformatet i min blogg, vänligen hör av dig. Något hände förra vintern, och plötsligt gick det inte att göra mellanrum mellan styckena. Inte heller går det att dra in meningen en bit heller, så man ser var det skiljer sig. Därför börjar jag nytt stycke med en kursiverad bokstav, men jag vill att det ska vara som JAG vill, inte som den dumma datorn vill! Varsågod att logga in hos mig, om du kan, jag skickar inloggningsgrejerna.
Ha en finfin dag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0